A.G

A.G

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 226
بازدید دیروز : 375
بازدید هفته : 963
بازدید ماه : 3465
بازدید کل : 105613
تعداد مطالب : 329
تعداد نظرات : 16
تعداد آنلاین : 1


چطور آذرخش را به دام بياندازيم؟

چطور آذرخش را به دام بياندازيم؟  

خيلي‌ها فكر مي‌كنند فعاليت‌هاي دانشگاهي به حضور در كلاس‌هاي خسته‌كننده درسي و حل معادلات رياضي پيچيده روي صفحات كاغذ خلاصه مي‌شود، اما پاپ‌ساينس در بازديدي از بزرگ‌ترين دانشگاه‌هاي جهان، گزارشي از هيجان‌انگيزترين آزمايشگاه‌‌هاي آن‌ها فراهم كرده كه شور و شوق در گوشه و كنار آن موج مي‌زند. گزارش امروز در مورد آزمايشگاه پژوهش‌هاي آذرخش دانشگاه فلوريدا است.

حرفه: ساخت اشياي مقاوم در برابر آذرخش

هدف آموزش: جذب آذرخش و استخراج ميليون‌ها ولت برق از آن

در آزمايشگاه آذرخش، يك گروه از دانشجويان و پژوهشگران، يك تابستان را شبانه روز كار مي‌كنند تا در جريان طوفان‌هاي فصلي، آذرخش‌ها را به دام بيندازند. يك سيم باريك وصل شده به يك موشك مانند يك فيوز عمل مي‌كند، و يك شاخه از رعدوبرق را مستقيما از طريق چيزي كه اصطلاحا كانال پلاسما ناميده مي‌شود، به يك پرتابه فلزي زمين شده هدايت مي‌كند.

با استفاده از شبكه حسگرهاي آزمايشگاه مي‌توان بسياري از معماها را حل كرد، مثلا دليل شكل يكتاي ميدان الكترومغناطيسي هر صاعقه را دريافت، يا كشف كرد كه چگونه يك برخورد مستقيم بر كابل‌هاي زيرزميني تاثير مي‌گذارد.

برخلاف تصور اغلب مردم، تحريك صاعقه به آن سادگي كه به نظر مي‌رسد نيست. يكي از مديران آزمايشگاه به نام ولاديمير راكوف مي‌گويد: «اگر دانشجويان بتوانند در هر فصل 40 آذرخش را ببينند، خوش شانس خواهند بود. خيلي از اين آذرخش‌ها تنها در يك طوفان ممكن است اتفاق بيفتند.»

پنج سال پيش، دانشجويان آزمايشگاه آذرخش به يكي از بزرگ‌ترين اكتشافات قرن كمك كردند، اينكه اكثر آذرخش‌ها اشعه ايكس منتشر مي‌كنند. امروز، دانشجويان با راه اندازي شبكه‌هاي جديد حسگرهاي پرتو ايكس، هنوز در حال تحقيق براي بررسي اين موضوع هستند.

منبع : كنجكاو


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: alireza ghaffarian تاريخ: یک شنبه 1 اسفند 1389برچسب:چطور آذرخش را به دام بياندازيم؟ , موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد / a.g.loxbog.com تمامی حقوق محفوظ و متعلق است به

ابزار پرش به بالا